27 ژوئن 2022- مکمل‌های ویتامین D می توانند به جبران کاهش آسیب استخوانی که در برخی از افراد تحت درمان با کاناگلیفلوزین، روی می‌دهد، کمک کنند. محققان نتایج این تحقیق را این هفته در کنفرانس انجمن فیزیولوژی (APS) و انجمن نفرولوژی آمریکا در شارلوتسویل، ویرجینیا ارائه خواهند کرد.

مطالعات نشان داده اند که دسته ای از داروهای دیابت به نام مهارکننده هایSGLT2 ، پیشرفت بیماری کلیوی مرتبط با دیابت را کاهش می دهند و به طور فزاینده ای به عنوان یک گزینه درمانی خط اول برای افراد مبتلا به دیابت که در معرض خطر بالای ابتلا به بیماری های کلیوی و قلبی هستند در نظر گرفته می شوند. با این حال، برخی از مطالعات نشان داده‌اند که مهارکننده‌هایSGLT ، با تسریع از دست رفتن تراکم معدنی استخوان و ممانعت از فعال‌سازی ویتامین D توسط بدن، بر سلامت استخوان تأثیر منفی می‌گذارند. ترکیب این رویدادها می تواند خطر شکستگی استخوان را افزایش دهد. محققان دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند، این فرضیه را مطرح کردند که افرادی که سطح ویتامین D کمتر از حد طبیعی دارند، در هنگام مصرف مهارکننده‌های SGLT2، حتی با خطر بیشتری برای تحلیل استخوان و شکستگی احتمالی استخوان مواجه هستند.

این تیم تحقیقاتی بزرگسالان یک جامعه از آمیش های قدیمی در لنکستر، پنسیلوانیا را مورد مطالعه قرار دادند. محققان توضیح دادند که آنها این جمعیت را به دلیل در دسترس بودن داده های توالی ژنتیکی گسترده انتخاب کردند، اما همچنین به این دلیل که این جمعیت از شیرهای تازه ی مزرعه استفاده می کنند که برخلاف شیرهای تجاری، با ویتامینD غنی نشده اند. بنابراین به احتمال زیاد جامعه ی آمیش نسبت به جمعیت عمومی در ایالات متحده، ویتامین D کمتری را از طریق رژیم غذایی خود دریافت می کنند.

داوطلبان که برخی از آنها از قبل دچار کمبود ویتامین D بودند، کاناگلیفلوزین( یک مهارکنندهSGLT2 ) را به مدت پنج روز قبل و بعد از دریافت مکمل های ویتامین D مصرف کردند. محققان دریافتند که در افرادی که دچار کمبود ویتامین D بودند، درمان با کاناگلیفلوزین منجر به کاهش قابل توجه (31درصد) غلظت متابولیتی گردید که برای اندازه گیری سطوح ویتامین D، مورد سنجش قرار می گیرد، اما در افراد دارای وضعیت طبیعی ویتامین D، کاهش غلظت این متابولیت بسیار کمتر (7درصد) بود.پس از مصرف مکمل های ویتامین D، با وجود استفاده از کاناگلیفلوزین، سطح هورمون پاراتیروئید افزایش یافت و درنتیجه سطح کلسیم در خون و سطح ویتامین D در استخوان ها تنظیم گردید.

تیم تحقیقاتی توضیح داد که مطالعه کوتاه مدت مصرف مکمل‌های ویتامین D برای مقابله با اثرات نامطلوب مهارکننده‌های SGLT2 بر سلامت استخوان، نتایج امیدوارکننده‌ای را ارائه داد، اما هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز است. دکتر ژینوس یزدی، نویسنده اول این مقاله، گفت: پیگیری طولانی‌مدت برای بررسی اینکه آیا این کاهش سریع تراکم استخوان در نهایت منجر به افزایش خطر شکستگی استخوان در طول 10 تا 20 سال درمان مزمن خواهد شد یا خیر، مورد نیاز است. بر اساس این مطالعه، ما به بیماران و پزشکان توصیه می کنیم که مصرف مکمل های ویتامین D را برای بیمارانی که دچار کمبود ویتامینD  هستند و هم اکنون تحت درمان با مهارکننده های SGLT2 می باشند، یا کسانی که قرار است با این دارو درمان شوند، در نظر بگیرند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-06-vitamin-d-supplements-offset-bone.html